Kolej miejska w Wałbrzychu?
SZYBKI TRAMWAJ
KOLEJOWY WAŁBRZYCH
Fot. Historyczne zdjęcie wozu tramwajowego ponad miastem.
Proponujemy wprowadzenie w konurbacji wałbrzyskiej Szybkiego Tramwaju
Kolejowego, który wykorzysta torowisko kolejowe pod zarządem PKP PLK na
odcinku od stacji Wałbrzych Szczawienko do stacji Wałbrzych Miasto.
Ponadto kolej wykorzysta jednotorową bocznicę kolejową ze st.
Szczawienko do osiedla Podzamcze. Oba te odcinki zostały zaznaczone na granatowo
na schemacie orientacyjnym.
Od podstaw wybudowane zostaną dwa odcinki torowiska (na schemacie w
kolorze różowym) :
w pierwszej fazie fragment od linii kolejowej PKP do głównego
węzła komunikacyjnego Wałbrzycha, placu Grunwaldzkiego (ok. 1
km)
|
w okresie późniejszym, przedłużenie linii wzdłuż
os. Podzamcze, by ułatwić korzystanie z tramwaju kolejowego
i polepszyć dostępność systemu dla mieszkańców
tego największego osiedla.
|
Opis koncepcji :
Idea powrotu komunikacji szynowej do tej konurbacji
narodziła się kilkanaście lat po jej zlikwidowaniu w roku 1966.
Zalecanym wydaje się w dzisiejszej sytuacji wprowadzenie połączenia
szynowego z wykorzystaniem istniejących szlaków kolejowych w tej
konurbacji. Największe natężenie przewozów komunikacją
miejską notuje się na trasie do osiedla Podzamcze. Szczęśliwie
się składa, że możliwe jest wykorzystanie linii kolejowej
prowadzącej w rejon os. Podzamcze będącej fragmentem dawnej
linii do Szczawna-Zdroju oraz wprowadzenie szynowej komunikacji miejskiej na
odcinku od stacji Wałbrzych Szczawienko do stacji Wałbrzych Miasto
(ze zmianą kierunku na st. Szczawienko). W dalszej części trasy
należy wykorzystać istniejący fragment torów prowadzący w
kierunku dawnego dworca kolejowego Śląskiej Kolei Górskiej (obecnie
po śladzie tej linii kolejowej poprowadzono arterię o znamiennej
nazwie ul. Kolejowa), który znajdował się w miejscu obecnego dworca
PKS w bezpośredniej bliskości największego węzła
komunikacyjnego Wałbrzycha, placu Grunwaldzkiego. Konieczna byłaby
tu budowa torowiska, jednak jest to dość niewielki fragment w porównaniu
z budową od zera całej linii, jak kiedyś planowano. Przed laty
istniała koncepcja budowy konwencjonalnej linii tramwajowej na os.
Podzamcze (projekt "Szyna Wałbrzyska"),
jednak nie wyszedł on poza fazę studiów. Dziś wydaje się
wprost pożądanym wprowadzenie komunikacji szynowej w tej najważniejszej
w mieście relacji. Możliwy jest tu tramwaj dwusystemowy bądź
pojazd spalinowy w stylu miasta Zwickau, tzn. spełniający wymogi
tramwajowe. Wykorzystanie pojazdu spalinowego jest zalecane ze względu na
brak elektryfikacji bocznicy do os. Podzamcze. W późniejszym okresie
czasu możliwe jest wprowadzenie taboru elektrycznego – na przykład
nowoczesnych tramwajów dwusystemowych. Wówczas tabor spalinowy obsługiwałby
relacje np. do Świdnicy.
Przybliżony kosztorys :
Koszt taboru od 12 mln PLN.
Pojazdy szynowe (3 sztuki) .
Koszt budowy brakującego fragmentu torowiska- pierwsza faza, odcinek
jednotorowy- od linii PKP do placu Grunwaldzkiego : szacunkowy koszt 6 mln
PLN.
Koszt dostosowania infrastruktury kolejowej i budowy przystanków- nieznany,
szacunkowo 400- 650 tysięcy PLN.
Finansowanie :
Wkład miasta, fundusze strukturalne Unii Europejskiej, fundusze województwa,
fundusze celowe, wkład rządu centralnego.
Realizacja :
Zarząd miasta ogłasza przetarg na obsługę linii i jej
uruchomienie. W Polsce istnieje kilku licencjonowanych przewoźników kolejowych
(operatorów), poza PKP S.A. są to m. in. Connex, SKPL.
Z racji na komercyjny charakter przedsięwzięcia
i ogrom komplikacji związanych z uruchomieniem systemu zaleca się
wykorzystanie prywatnego operatora „Wałbrzyska Kolej Miejska sp. z
o.o.” do realizacji tego zadania. Zadanie to jest skomplikowane- potrzeba
budowy fragmentu nowej linii, adaptacja istniejących bocznic.Opracował: Adam Fularz
Komentarze
Prześlij komentarz