W odpowiedzi na nasz wniosek UMWD nie naprawi torowiska na grzbiety górskie w Sowiej Górze
DT-D-III.8064.42.2025 Wrocław, dnia 25 czerwca 2025 r.
Pan Adam Fularz adamfularz1 małpa outlook.com
W odpowiedzi na Pana email z 02.06.2025 r. w sprawie propozycji odbudowy linii kolejowej na odcinku Srebrna Góra – Srebrna Góra Twierdza – Nowa Wieś Kłodzka, przekazuję poniższe informacje. W swojej historii wspomniany odcinek był linią prywatną znaczenia miejscowego, która z uwagi na ukształtowanie terenu miała bardzo wysokie pochylenia podłużne. W związku z tym do jej obsługi niezbędny był dedykowany tabor trakcyjny wyposażony w szynę zębatą. Mając na uwadze techniczne skomplikowanie oraz niską prędkość wynikającą z warunków technicznych linia miała bardzo niską przepustowość i nie zyskała istotnego znaczenia nawet w przewozie węgla z okolic Nowej Rudy, a przewozy na niej zostały wstrzymane prawie 100 lat temu. Po drugiej wojnie światowej Polskie Koleje Państwowe nigdy nie uwłaszczyły się na dawnych prywatnych nieruchomościach kolejowych odcinka zębatego Srebrna Góra – Wolibórz, w związku z powyższym fragment ten w polskiej rzeczywistości prawnej nigdy nie był linią kolejową. Reasumując powyższe, nie ma obecnie możliwości przywrócenia jej dawnego statusu, stąd jakiekolwiek działanie wymagałoby formalnej decyzji o budowie nowej linii kolejowej oraz wszystkich związanych z tym działań formalnych związanych m.in. z oceną oddziaływania na środowisko itp. W chwili obecnej nasz samorządowy zarządca, tj. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu skupia się na realizacji prac na odcinku Bielawa Zachodnia – Bielawa Nowa – Srebrna Góra oraz innych przejętych odcinkach linii kolejowych w województwie, które mają na celu poprawić dostępność komunikacyjną miast i powiatów obecnie pozbawionych dostępu do czynnej sieci kolejowej. Ponadto, zgodnie z art. 2. ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (tekst jednolity Dz.U. 2025 poz. 285) przewozy turystyczne nie należą do ustawowych kompetencji marszałka województwa jako organizatora. Obsługa miejsc atrakcyjnych turystycznie co do zasady realizowana jest przy okazji realizacji normalnych wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich.
Podpisane elektronicznie przez: Mariusz Michałowski Dyrektor Departamentu Infrastruktury
zdjęcia:
Komentarze
Prześlij komentarz