Odbudowa odcinka kolei do Walimia jako atrakcji turystycznej.

List do gminy Walim

Czy gmina Walim miałaby zamiar uczestniczyć w projekcie odbudowy sieci kolejowej regionu? Tutejsza linia miała ongiś wysokie atrakcyjne przewozy turystyczne. Wydawnictwo może Państwu pomóc w celu jej wspólnej reaktywacji- jeśli linia Jedlina Zdrój- Świdnica będzie reaktywowana, to jest szansa pozyskania materiału staroużytecznego. Linia służyłaby pociągom turystycznym.W przeszłości linia ta była wielką atrakcją, być może, po przedłużeniu poza miejscowość, mogłaby się stać rodzajem kolejki służącej także sportom zimowym czy rowerzystom.

Walim, zdjęcie "wiejskiego tramwaju"

 
Walim, dolina przemysłowa ze stacją kolejową na starej pocztówce.
Ze zb. Rafała Wiernickiego

 
Polska obsługa Kolejki Walimskiej w ostatnim dniu jej funkcjonowania.
Ze zb. Rafała Wiernickiego

w ramach reaktywacji programu "SKM Polska" po ponad dekadzie przerwy proponujemy Państwu szereg kroków mających na celu stworzenie systemu o nazwie handlowej:

Metro Wałbrzych- Świdnica.

Celem będzie stworzenie opartego o autobusy szynowe systemu transportu powstającej aglomeracji. Docelowo na wspomnianej trasie miałaby się pojawić atrakcyjna stała częstotliwość kursowania pociągów, np. co 20 lub co 30 minut.

Proponowana relacja powstałaby z już kursujących obiegów pociągów, które otrzymałyby dodatkowe przystanki. W przyszłości- może byłby popyt na osobne składy tylko w "miejskiej relacji", choćby w szczycie.
Proponowane nowe przystanki, relacje, początkowo tylko w obu miastach:

Świdnica Kazimierza Odnowiciela
Świdnica Miasto
Świdnica Śląska
Świdnica Przedmieście

i w Wałbrzychu:

W 2002 roku zaproponowano władzom Wałbrzycha powrót komunikacji szynowej do tej konurbacji. Władze wyraziły szersze zainteresowanie dopiero w 2003 r., a idea ta została przyjęta z zainteresowaniem. Czy ma ona jednak podstawy ekonomiczne?

Możliwe jest wprowadzenie w konurbacji wałbrzyskiej kolei miejskiej, która wykorzysta torowisko kolejowe pod zarządem PKP PLK na odcinku od stacji Wałbrzych Szczawienko do stacji Wałbrzych Miasto. Ponadto system kolei miejskiej wykorzysta jednotorową bocznicę kolejową ze st. Szczawienko do osiedla Podzamcze. Oba te odcinki zostaly zaznaczone na granatowo na schemacie orientacyjnym.
Od podstaw wybudowane zostaną dwa odcinki torowiska (na schemacie w kolorze różowym) :
-w pierwszej fazie fragment od linii kolejowej PKP do głównego węzła komunikacyjnego Wałbrzycha, placu Grunwaldzkiego (ok. 1 km)

-w okresie późniejszym, przedłużenie linii wzdłuż os.Podzamcze, by ułatwić dostępność do systemu SKM.

[googlemaps https://maps.google.co.uk/maps/ms?hl=en&ie=UTF8&msa=0&msid=104746911036818565732.000461f19bbd95d891963&s=AARTsJoIK-yp28OQhus8N367UcIOCz2GnQ&ll=50.792047,16.303711&spn=0.075959,0.145912&z=12&output=embed&w=425&h=350]

Kolej przejęłaby główny potok pasażerski w mieście i kursowałaby z 30- minutową częstotliwością w okresie rozruchu. Częstotliwość wzrosłaby do 15 minut w późniejszym okresie eksploatacji. System kolei miejskiej w tym regionie ma ogromne możliwości rozwoju, na przykład w kierunku Świdnicy lub Boguszowa- Gorce.

Idea powrotu komunikacji szynowej do tej konurbacji narodziła się kilkanaście lat po jej zlikwidowaniu w roku 1966. Przed laty istniała koncepcja budowy konwencjonalnej linii tramwajowej na os. Podzamcze (projekt “Szyna Wałbrzyska”), jednak nie wyszedł on poza fazę studiów. Dziś wydaje się wprost pożądanym wprowadzenie komunikacji szynowej w tej najważniejszej w mieście relacji. Możliwy jest tu tramwaj dwusystemowy bądź pojazd spalinowy w stylu nieodległego od Wałbrzycha niemieckiego miasta Zwickau, tzn. wagon motorowy spełniający wymogi przepisów tramwajowych.
Wykorzystanie pojazdu spalinowego jest zalecane ze względu na brak elektryfikacji bocznicy do os. Podzamcze. W późniejszym okresie czasu możliwe jest wprowadzenie taboru elektrycznego – na przykład nowoczesnych tramwajów dwusystemowych. Wówczas tabor spalinowy obsługiwałby relacje np. do Świdnicy. Zalecanym wydaje się w dzisiejszej sytuacji wprowadzenie połączenia szynowego z wykorzystaniem istniejących szlaków kolejowych w tej konurbacji.

Największe natężenie przewozów komunikacją miejską notuje się na trasie do osiedla Podzamcze. Szczęśliwie się składa, że wciąż możliwe jest wykorzystanie linii kolejowej prowadzącej w rejon os. Podzamcze będącej fragmentem dawnej linii do Szczawna-Zdroju oraz wprowadzenie szynowej komunikacji miejskiej na odcinku od stacji Wałbrzych Szczawienko do stacji Wałbrzych Miasto (ze zmiana kierunku na st. Szczawienko). W dalszej części trasy należy wykorzystać istniejący fragment torów prowadzący w kierunku dawnego dworca kolejowego Śląskiej Kolei Górskiej (obecnie po śladzie tej linii kolejowej poprowadzono arterię o znamiennej nazwie ul. Kolejowa), który znajdował się w miejscu obecnego dworca PKS w bezpośredniej bliskości największego węzła komunikacyjnego Wałbrzycha, placu Grunwaldzkiego.

Konieczna byłaby tu budowa fragmentu nowego torowiska, jednak jest to dość niewielki fragment w porównaniu z budową od zera całej linii, jak kiedyś planowano. Koszt taboru to głównie zakup 3 sztuk pojazdów szynowych (15- 30 mln PLN). Koszt budowy brakującego fragmentu torowiska w pierwszej fazie realizacji projektu (odcinek jednotorowy od linii PKP do placu Grunwaldzkiego) oszacowano jako 6 mln PLN.

Z racji na komercyjny charakter przedsięwzięcia i ogrom komplikacji związanych z uruchomieniem systemu zalecono władzom wykorzystanie do realizacji tego zadania prywatnego lub komunalnego operatora, noszącego przykładową nazwę „Wałbrzyska Kolej Miejska sp. z o.o.”.

Chcielibyśmy, by tak jak w Szwajcarii, kolej mogła być systemem transportu aglomeracyjnego dzięki stałym częstotliwościom. Na terenie Świdnicy widzimy atrakcyjną linię kolei miejskiej którą warto włączyć w sieć połączeń pasażerskich regionu, w tym- w sieć planowanych połączeń aglomeracyjnych, z zamiarem rozwoju liczby atrakcyjnych lokalizacji węzłów jej sieci.

Wydawnictwo chciałoby doprowadzić do reaktywacji zbudowanej na terenie miasta sieci kolei zwanych czasem siecią Świdnickiej Miejskiej. Reaktywacja nastąpiłaby  poprzez zmianę tras i relacji niektórych pociągów pasażerskich- autobusów szynowych w relacji Kamieniec- Jaworzyna Śląska czy Jaworzyna Sląska- Świdnica.

Początkowo kilka relacji obsługiwałoby trasę ze zmianą kierunku na docelowej nowej stacji Świdnica- Przedmieście. Następowałaby zmiana kierunku. Wykorzystana zostałaby istniejąca już infrastruktura. Dobudowane byłyby nowe przystanki.



Świdnica Przedmieście – stacja kolejowa z dworcem znajdująca się w Świdnicy w województwie dolnośląskim.

Budynek stacji powstał w 1898 roku i nosił początkowo nazwę Schweidnitz Niederstadt. Po 1945 nazwę zmieniano kilkukrotnie najpierw na Świdnica, potem na Świdnica Dolna i Świdnica Dolne Miasto aż poprzestano na nazwie Świdnica Przedmieście
Ruch pasażerski był stopniowo likwidowany i ograniczany. Już w 1989 nie kursowały pociągi pasażerskie do Jedliny-Zdroju a w 2000 na stacji zaniechano ruchu pasażerskiego w kierunku do stacji Świdnica Miasto. Obecnie na linii przechodzącej przez stację odbywa się ruch towarowy w stronę stacji Świdnica Miasto. W stronę stacji Świdnica Kraszowice, a dalej do Jugowic i Jedliny-Zdroju został wstrzymany ruch wszystkich pociągów, a trasa (Świdnica Przedmieście - Świdnica Kraszowice) formalnie została zlikwidowana. Budynek dworca znajduje się przy ul. Jodłowej. Obecnie jest on adaptowany do innych celów. Od stycznia 2013 zlikwidowano także kasę towarową. Dworzec został zamknięty całkowicie.

wg wikipedii
Linia 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto (km linii: 0,221)

BSicon lBHF.svg
odległość: 1,943 km
Z czasem powstałyby nowe przystanki i nowe punkty obsługiwane w sieci kolei podmiejskich:
Świdnica ul. Śląska,

inne możliwe relacje:
Świdnica Przyjaźni
Grodno, Wałbrzych
(możliwa odbudowa odgałęzienia na Walim)
Sobótka (rekonstrukcja linii), i dalej na Wrocław Główny.

Mapa lokalizacyjna Świdnicy

Być może powstałby jeden czy dwa nowe przystanki. W przyszłości mogłaby tu kursować np. kolej miejska do Wrocławia, Legnicy czy Wałbrzycha.

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty